Zoekwoordanalyse: zoek en vind.

Voor webshop zoekwoord analyse onmisbaar. Je wilt natuurlijk weten wat de consument zoekt en hoe je hier op inspelen. Maar je bent niet alleen op de markt dat je hem namelijk ook te maken met je concurrent. Een webshop moet dus rekening houden met het zoekgedrag, concurrentie en het koopbeslissingsproces. Verder zijn er ook Trends en ontwikkelingen in de markt maar een webshop rekening mee moet houden.

Wat belangrijk is voor een webshop is dat ze weten welke zoektermen consument gebruikt als hij gaan zoeken. Dit kan je doen met tools zoals de Google keyword planner, met deze tool kun je moeiteloos andere termen opzoeken en vergelijken. Je vindt niet alleen de zoektermen waar je naar zoekt naar ook gerelateerde zoektermen. Dit zijn allemaal aanknopingspunten voor jouw product. Hoe een consument zoekt is natuurlijk afhankelijk van in welk stadium de klant zit van het koopbeslissingsproces. Is de klant nog aan het zoeken of weet hij al wat hij wilt, afhankelijk hiervan zal hij ook andere woorden gebruiken. Het is aan de webshop om geen rekening mee te houden.
Als je eenmaal weet waar de klant naar zoekt dan kun je kijken hoe het bedrijf hierop scoort. Je kijkt natuurlijk niet alleen naar je eigen bedrijf maar ook naar dat van de concurrent. Vroeger moest keyword aanwezig zijn op de pagina maar tegenwoordig is dat niet meer genoeg. Tegenwoordig moet de content ook goed zijn, als de Bounce rate heel erg hoog is dan neemt Google aan dat zou website/ pagina niet relevant is. Deze zal dan ook in het vervolg lager scoren.

Korte relevante directe zoektermen worden meestal veel gebruikt. Veel bedrijven spelen hierop in dus je hebt veel concurrentie. Iets langere zoektermen met meer dan 4 woorden worden minder gebruikt. Dit wordt ook wel shortTail en longtail genoemd. Long Tail zoektermen zijn meestal heel erg specifiek, de consument weet dus wat hij wilt. Als je als bedrijf hierop kunt inspreken dan is de kans op conversie een stuk hoger. Bijvoorbeeld een klant zoekt naar Sony Digital Camera 7.1MP met 3x optische zoom. De klant is het orientatiefase al voorbij en zoek een winkel waar hij kan kopen. Maar als hij gebruik maakt van hele korte zoektermen, dan kan er gesteld worden dat de klant nog niet weet wat hij wilt en dus nog steeds aan het zoeken is.

google-long-tail-keywords-in-seo1

Je weet nu alles webshop welke zoektermen er gebruikt worden. De webshop moet nu de website gaan analyseren en bekijken of deze zoektermen aanwezig zijn op de website. Zo niet dan wordt De website moeilijk vindbaar op deze sterke zoektermen. Je moet je website niet alleen optimaliseren voor gebruikers maar ook voor spiders. Spiders bekijken en analyseren de achterkant van de website, zij verzamelen informatie en indexeren deze op een grote zoekmachine zoals Google. Als de relevante informatie wel aanwezig is, maar niet vindbaar is voor de spider dan heb je er nog steeds niks aan.

De website moet dus ook technisch bekeken. De Spider kijkt bijvoorbeeld naar headers, anchor tekst, snelheid van de website, tags en meer

Bronnen (APA):

Hittail. (2016, April 21). The Hidden Value of Long Tail SEO. Retrieved from https://www.hittail.com/blog/the-hidden-value-of-long-tail-seo

Wordstream. (2016, April 21). Long-Tail Keywords: A Better Way to Connect with Customers. Retrieved from Long-Tail Keywords: A Better Way to Connect with Customers

Wordtracker. (2016, April 21). The Google spider & you: What you need to know to get your site indexed. Retrieved from https://www.wordtracker.com/academy/learn-seo/technical-guides/google-spider-crawling

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s