Twitch: live streaming

Dagelijkse streamen miljoenen gebruikers live hen dagelijkse bezigheden voor het publiek. Dit kan op facebook, youtube maar ook op twitch.tv. Maar wat heeft live streamen nou te maken met marketing. Grote streamers trekken dagelijks honderd duizenden  live viewers waarvan er veel loyale fans zijn. Deze volgen de streamer met alles wat hij of zij doet, de streamen heeft dus veel invloed over zijn publiek.  Deze streamers worden ook influencers. Deze influencers zijn voorbeeld figuren voor de kijkers en bepalen voor een groot deel het gedrag. Dit zie je ook terug op YouTube. Iemand met veel abonnees wordt gevraagd om bijvoorbeeld reclame te maken. Welkom bij influencer marketing! Hoe kunnen bedrijven nou gebruik maken van Twitch?

In praktijk:

De influencers trekken veel publiek, dit kan oplopen tot in de honderden miljoenen mensen die naar hen kijken.  Bedrijven sponseren de influencers om zo hen product aan de man te krijgen. De influencers krijgen ook betaald om bepaalde producten te gebruiken. Het voordeel van deze influencers is dat het goed te bepalen is wat voor soort kijkers de streamer trekt. Hiermee kan het bedrijf de communicatie heel erg scherp richten op de doelgroep.De doelgroep van Twitch bestaat voornamelijk uit jonge mannen tussen de 12 en 20 jaar en de interesses van deze doelgroep is vooral gaming. Bedrijven die computer onderdelen verkopen zoals Logitec sponsoren of maken reclame via de streamers. Streamers maken bijvoorbeeld gebruik van de spullen en vertellen bekijken is daarbij hoe goed het apparatuur werkt. Of de streamer laat op tijdens de stream soms reclame zien van het bedrijf.

Live streaming in combinatie met influencer marketing is een upcoming fenoneem.  Je ziet het wel terug op bijvoorbeeld YouTube op Instagram Maar nog niet op Twitch. Dit komt waarschijnlijk omdat Twitch een hele specifieke doelgroep heeft. Een grote onderscheidende factor van live streaming is de interactiviteit. De influencer heeft een persoonlijkheid en bouwt een connectie op met het publiek. Omdat de streamer veel interactie heeft met zijn publiek zijn de volgers ook loyaler. Bestaande sociale netwerken zoals Facebook een YouTube zien de toekomst in live streaming. Deze grote websites hebben de live streaming functie al geïntegreerd.. Veel nieuwe live streaming (social network) apps zoals Periscope zijn ook upcoming. De trend van live streaming is aanwezig en kent veel potentie.

Conclusie:

Met live streaming en een leuke persoonlijkheid kun je een heleboel mensen bereiken. De streamer is een soort voorbeeldfiguur en bedrijven spelen hier graag op in. Veel computerbedrijven maken gebruik van Twitch omdat de doelgroep heel duidelijk is. Veel grote bedrijven stappen ook over op live streaming. Video’s zijn leuk maar de interactiviteit van live streaming overtreft alles. De kijker voelt zich meer betrokken bij de streamer en dat is leuk. Verwacht dat je nog veel van livestreaming zult horen.

Bronnen (APA)

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s