Youtube: Video, de king of content!

Iedereen kent YouTube, probeer maar iemand te vinden die er nog nooit van heeft gehoord. YouTube is niet alleen de plek waar je leuke video’s kunt uploaden zodat je het kunt delen met vrienden. Met meer dan 1 miljard gebruikers (bijna 1/3 van alle internet gebruikers) zorgt YouTube ervoor dat er dagelijks meer dan 100 miljoen uur aan video content wordt bekeken op YouTube.  Deze reus is niet te stoppen en heeft de wereld van video content in zijn handen. YouTube is niet alleen geschikt om je video’s te delen met je vrienden en familie maar bedrijven hebben ook een draai kunnen vinden. Welke Nederlands bedrijf maakt goed gebruik van marketing op Youtube?

In praktijk:

Met YouTube kunnen bedrijven hen boodschap kwijt aan de miljoenen (Nederlandse) kijkers. Met interessante en leuke content kunnen bedrijven viewers converteren naar fans. Een succesvol kanaal trekt veel viewers aan en dit betekend meer exposure en bekendheid voor het bedrijf.
Met de video’s kunnen bedrijven informatie verstrekken en een imago opbouwen. Een voorbeeld is bijvoorbeeld ‘Politie Vlogger Jan-Willem’, zijn video’s zijn informatief en kunnen wellicht misverstanden over de politie rechtzetten. Hij laat bijvoorbeeld zien hoe hij te werk gaat en wat er allemaal achter de schermen gebeurt. Voorheen was er niet veel bekend over de politie maar met de komst van de vlogger is het niet meer het geval.
Unieke en leuke video’s die de kijker erg aanspreekt kunnen ook viral gaan. Een virale video is een video die in een ontzettend korte tijd snel verspreidt en circuleert op het internet. Deze video en het bedrijf krijgt dus veel views en meer bekendheid.
Een voorbeeld is de Efteling. In 2016 haalde de Efteling een grap uit, deze video is bijna 1 miljoen keer bekeken. Dit is natuurlijk heel erg goed voor de Efteling. In een zeer korte tijd en met relatief weinig budget heeft de Efteling met een leuke video ontzettend veel mensen kunnen bereiken. Op het kanaal van de Efteling staan er meerdere video’s die veel achtergrondinformatie geven over het park. Video’s over de geschiedenis of hoe iets werkt, dat kan interessant zijn voor sommige mensen.

Een foto zegt meer dan 1000 woorden dan zegt een video waarschijnlijk nog meer. Video kan de aandacht van een kijker beter trekken en vasthouden. De inhoud van de video blijf ik langer hangen.

Conclusie:

Video Content is natuurlijk erg sterk en misschien ook wel de toekomst. En gelukkig niet YouTube een uitstekend platform voor Video Content waar bedrijven goed gebruik van kunnen maken. Het heeft miljoenen viewers en biedt een goed platform waar bedrijven op kunnen bouwen. Met veel marketing functies kunnen veel bedrijven met YouTube de toekomst in. Met YouTube kunnen bedrijven met relatief weinig budget veel mensen bereiken. Dat is natuurlijk een goede kans voor ieder bedrijf.

Bronnen:

Entrepreneur. (2015, May 25). 10 Questions to Ask When Creating Your Company’s YouTube Channel. Retrieved from https://www.entrepreneur.com/article/226148

Statistics. (2015, May 25). https://www.youtube.com/yt/press/statistics.html. Retrieved from Statistics

Petersen, R. (2013, July 17). 37 reasons that video content is king. Retrieved from http://www.biznology.com/2013/06/37-reasons-video-content-is-king/

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s