MBTI: in hokjes plaatsen

Het internet wordt gebruikt door alle soorten mensen. En er zijn zo verschrikkelijk veel mensen, het is onmogelijk om over iedereen wat te zeggen. Hoe bekijkt iemand jouw website? Lees hij alles grondig door of skimmed hij snel de belangrijke stukken tekst? Het mbti model ook bekend als de  Myer Briggs Type Indicator is een model waarmee je internetgebruikers kunt indelen in vier grote groepen. Middels een test kun je bepalen wat voor soort psychologische type je bent. Je type zegt iets over je internetgebruik voorbeeld hoe je informatie verwerkt en hoe je omgaat met het nemen van beslissingen.

Marketeers houden ervan om personas te creëren.  Met deze personas kunnen online marketeers makkelijker de inhoud toespitsen. De website kan verschillend geoptimaliseerd worden. Deze personas worden gebruikt als ingangspunt voor de user interface, user experience en de usability. Leads converteren is ons doel, dus we moeten onze sites goed optimaliseren voor de gebruikers. Mobile users verlaten overigens 5x sneller een site als het niet voldoet aan de gestelde eisen.

Het mbti model kent 4 soorten types, namelijk:
1. Competitief
2. Spontaan
3. Humanistisch
4. Methodologisch

mbti

Competitief:
Een competitieve bezoeker is kritisch en rationeel. Hij vraagt zich af waarom hij op deze website is. Deze bezoeker wilt graag zijn doel snel bereiken. De competitieve bezoeker is erg gericht op actie en doeltreffendheid. Hij heeft de drang naar feiten. De bezoeker moet alles in een oog opslag kunnen zien.

Bijvoorbeeld in een webshop: prijs, levertijden, voor en nadelen en andere belangrijke informatie. Voor de competitieve bezoeker is de website makkelijk te optimaliseren. Zorg ervoor dat hij alle essentiële informatie snel en overzichtelijk kan vinden en vergelijken zodat hij snel een goede keus kan maken.

Spontaan:
Een spontane bezoeker speelt in op situaties, hij maakt keuzes gebaseerd op emotie. Hij is net als de competitieve bezoeker gericht op actie. Spontane bezoeker gaat uit van zijn gevoel en kan soms impulsief overkomen. Spontane bezoeken is gevoelig voor acties en aanbiedingen.

Bijvoorbeeld in een webshop krijgt deze bezoeker speciale actie: Geen verzendkosten of 2 halen 1 betalen. Voor de spontane bezoeker moet je dus gebruik maken van acties.

Humanistisch:
Bij de humanistische bezoeker gaat het vooral om de gevoelens van mensen. Bij het maken van een beslissing is het voor de humanistische bezoeker belangrijk dat andere mensen zich hierbij goed voelen. Deze bezoeker let minder op de feiten en cijfers maar meer op de reviews en meningen van anderen. Humanistische bezoeker kijkt ook een bedrijf zelf. Hij vraagt zich af: Is dit een sympathiek bedrijf?
Als je de website wilt optimaliseren voor de humanistische bezoeker, maak dan gebruik van: Reviews en inputs van klanten.

Methodologisch:
De methodologische bezoeker neemt de tijd. Hij zoekt alles uit tot in de kleinste detail. Hij zoekt hij vergelijkt uitgebreide productspecificaties, reviews en bekijkt video’s van het project. Deze bezoeker neemt pas een beslissing als hij alles grondig heeft gelezen en vergeleken. Biedt deze gebruiker uitgebreide foto’s, informatie en specificaties. Hiermee help je de methodologische gebruiker het meest.

Forresult. (2014, February 14). [Optimaliseer teksten met de persona’s uit het MBTI model]. Retrieved from http://www.forresult.nl/i/mbti-model-webteksten-persona

Van den boer, P. (2014, April 24). [Whitepaper: Website optimalisatie in 6 stappen]. Retrieved from http://www.pietvandenboer.nl/whitepaper-website-optimalisatie-in-6-stappen/

Esther, E. S. T. H. E. R. (2012, March 13). Je website ontwerpen en verbeteren met MBTI. Retrieved from http://www.concept7.nl/je-website-ontwerpen-en-verbeteren-met-mbti/

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s