linkbuilding: vergane glorie.

De website optimaliseren voor een zoekmachine is natuurlijk belangrijk. Zo wordt er gekeken naar zoektermen en de technische optimalisatie van de website. Er moet niet alleen gekeken worden naar on site optimalisatie maar ook naar off site optimalisatie. En een belangrijk deel hiervan is linkbuilding. Zoekmachine spiders zoek een heel het internet af, de zoekmachines leggen overal links tussen. Als veel grote websites doorlinken naar jouw eigen site. Dan zit de zoekmachine jouw website als betrouwbaarder. Een website of pagina met veel links krijgt dus een hogere score. Deze scoren wordt ook wel pagerank genoemd. Hoe hoger de pagerank hoe beter jouw pagina scoort.
Helaas is het geen nut om jou website overal te spammen. De zoekmachine heeft algoritmes gemaakt om te bepalen wanneer een hyperlink waarde toevoegt of simpel weg gespamd is in de comments.
Een manier is om contact op te nemen met de website met de vraag om een link te plaatsen. Kwaliteit van de link is goed Alleen dit wordt natuurlijk veel tijd en werkt niet altijd. Wat goed werkt is het gebruik embedded inhoud. Bijvoorbeeld widgets, keurmerken of video’s.
Andere websites plaatsen bijvoorbeeld jouw widget of uw merk op de site, het is dan ook meteen een link naar je eigen website.
Een goed voorbeeld hiervan is marketingfacts of intemarketing. Marketeer schrijven aan artikel en vermelden daarbij ook een eigen website. Omdat deze website zichzelf bewezen hebben een goed scoren bij Google dragen deze hyperlinks veel bij.

Gelukkig hoef je zelf niet heel het internet af te struinen. Er bestaan tools die dit voor je doen, bijvoorbeeld:

http://monitorbacklinks.com/seo-tools/free-backlink-checker

https://majestic.com/

https://moz.com/researchtools/ose/

https://WooRank.com

Met deze programma’s kun je de off site prestaties van een website analyseren.

dfdsfs

Linkbuilding was vroeger het beste wat je kon doen. Maar tegenwoordig wordt linkbuilding overschaduwd door content marketing. Linkbuilding heeft meer weg van linkjes spammen van je site in plaats van relevante nieuwe content produceren.

Conclusie:
Bij het optimaliseren van een website moet er niet alleen intern naar de site gekeken worden. Wat er buiten de website gebeurt is ook ontzettend belangrijk. Google wilt websites stimuleren door nieuwe relevante en vooral ook waardevolle content te creëren. Helaas is linkbuilding niet heel erg relevant meer. Mijn advies is om meer actief te zijn op content marketing.

Bronnen (APA):

Imagebox. (2014, June 9). The Weakest Link: How Content Marketing Has Replaced Link Building. Retrieved from https://imagebox.com/industry/the-weakest-link-how-content-marketing-has-replaced-link-building/

Benbrausen. (2015, August 7). Link Building Is Dead. Here’s Why. Retrieved from http://benbrausen.com/website/link-building-is-dead-heres-why

Everhart, E. (2013, November 19). Link Building Is Dead. Here’s Why. Retrieved from http://searchengineland.com/if-link-building-really-is-dead-what-do-we-do-now-176790

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s