Kickstarter: een nieuwe business model

Een nieuwe business model dat ongekend is. Kickstarter is een website waar ondernemers en consumenten samen komen om een innovatieve idee te financieren. Geen leningen tegen hoge rentes, wel honderden kleine investeerders die het idee willen steunen. Een ondernemer met een goed idee kan het op kickback pitchen en zo kapitaal verzamelen. De gebruikers van de site kunnen geld “pledgen” om de ondernemer te steunen en het project te financieren. Kickstarter is op 28 april, 2009 opgericht door Perry Chen, Yancey Strickler en Charles Adler. Kickstarter is gevestigd in New York en is actief over heel de wereld. Kickstarter ligt de kracht bij de consument .ij kunnen nu kiezen

Een ondernemer kan zo meer dan 100.000 kleine investeerders (klanten) vinden die allemaal een paar euro’s bijleggen, ook wel bekend als crowdfunding. Kickstarter heeft in totaal meer dan 2,5 miljard euro opgehaald, 100,000 projecten gefinancierd, 8800 bedrijven opgericht en  300.000 nieuwe banen gecreëerd. Een online community met impact op de economie. Dit is een sociale media met de potentie om een ouderwetse business model te veranderen. Hoe kan een simpele community een revolutionaire business model vormen en wat is de toekomst?

In praktijk:

Kickstarter heeft vele succesvolle projecten samen met de community samen gebracht. Grote projecten zoals de Pebble watch hebben meer dan 20 miljoen euro opgehaald. Het is niet meer nodig om geld te vragen bij je rijke oom of de bank, het kan allemaal via het internet op kickstarter. Het succes van kickstarter is te danken aan de hechte relatie aan de klant/investeerder. De klant wordt meegenomen naar behind the scenes en ziet precies hoe het product ontwikkeld wordt. De klant ziet het product tot leven komen. De macht verschuift naar de klant, dit was al ter sprake maar kickstarter laat dit nog duidelijker zien. Het business model transformeert en de kracht van de consument moet geïntegreerd worden.

Conclusie:

De consument wordt sterker en heeft meer te zeggen en Kickstarter laat dit duidelijk zien. Eerlijke en transparante ondernemers worden sneller gefinancierd door de backers. Met Kickstarter kunnen kleine ondernemers nu ook kapitaal verzamelen. Met Kickstarter ligt de kracht bij de mensen en niet bij de grote bank.

 

Mainwaring, S. (2011, September 7). The New Power of Consumers to Influence Brands. Retrieved from http://www.forbes.com/sites/simonmainwaring/2011/09/07/the-new-power-of-consumers-to-influence-brands/#1d0ab49fa29e

Doo, R. (2016, November 3). ‘Kickstarter, a snapshot of future culture’. Retrieved from http://www.thejakartapost.com/life/2016/11/03/kickstarter-a-snapshot-of-future-culture.html

Bhasin, K. (2012, May 11). Seth Godin Explains The True Power Of Consumers Today. Retrieved from http://www.businessinsider.com/seth-godin-explains-the-true-power-of-consumers-today-2012-6?international=true&r=US&IR=T

Youderian, A. (2016, May 22). How to Craft a Kickstarter Marketing Plan That Gets You Funded in 8 Hours. Retrieved from http://www.ecommercefuel.com/kickstarter-marketing-plan/

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s