Influencer marketing: ijzersterk!

Influencer marketing is een vrij nieuw maar een erg upcoming begrip in de marketing. Met influencer marketing kan een bedrijf een grote youtube of andere social media persoonlijkheid met een grote following inzetten om haar doelgroep te bereiken. Het bericht van de influencer wordt niet direct gezien als een reclame maar meer een soort van mond op mond reclame. Het komt niet direct van het bedrijf zelf maar van een derde partij en dit wekt meer vertrouwen op.

the-future-of-influencer-marketing-the-future-of-marketing-4-638

Veel vloggers hebben een niche en bouwen hiermee een specifieke publiek mee op. Bijvoorbeeld, Enzo Knol richt zich op de kinderen/jongeren en Monica Geuze richt zich op de tienermeisjes geïnteresseerd in makeup. Deze vloggers hebben een grote loyale fanbase en hebben invloed op het gedrag van hen. Bedrijven die een bepaalde doelgroep willen benaderen kunnen dat effectief doen met influencer marketing. Mensen blijven mensen en zijn erg sociaal. Zoals je weet is mond op mond reclame erg sterk. Het komt van een derde partij en niet van het bedrijf zelf. Als een expert zegt dat iets goed is dan geloof je dat op zijn woord. Voorbeeld wat al veel gebruikt wordt zijn topsporters. Groeten sportmerken zoals Nike en Adidas gebruiken bekende sporters. Deze sporters dragen bijvoorbeeld de schoenen en kleding, zij zeggen dan dat zij beter presteren. Jongeren willen natuurlijk net zoals hen worden en dragen dan ook die kleding. Of filmsterren die een bepaalde soort schoen model dragen, je kunt je voorstellen dat veel mensen dat dan ook willen.  Dit gaat samen met Cialdini, authoriteit. De topsporters zijn niet voor niks top sporters en als zij het gebruiken dan moet het wel goed zijn. De impact op de online wereld is groot. Gewoon je boodschap de wereld in brengen werkt niet meer. Als er geen grote naam achter zit dan is het minde geloofwaardig.

Bronnen (APA):

Tapinfluence. (2016, October 5). What is Influencer Marketing? Retrieved from https://www.tapinfluence.com/blog-what-is-influencer-marketing/

Kissmetrics. (2016, October 5). The Definitive Guide to Influencer Targeting. Retrieved from https://blog.kissmetrics.com/guide-to-influencer-targeting/

Adweek. (2015, July 14). 10 Reasons Why Influencer Marketing is the Next Big Thing. Retrieved from http://www.adweek.com/socialtimes/10-reasons-why-influencer-marketing-is-the-next-big-thing/623407

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s