Overtuigen?: Cialdini legt uit hoe!

Volgens Robert Cialdini kunnen onze neigingen gebruikt worden om ons te beïnvloeden. Volgens Cialdini zijn er 6 beïnvloedingwapens. Maar wat hebben wij hier aan? Met deze wapens kunnen we mensen beïnvloeden zo kunnen we, zo kunnen we mensen stimuleren om een bepaalde product te kopen.  Zet deze 6 in om jou conversie vandaag nog te verhogen!

1. Sociale bewijskrachta
Mensen zijn kuddedieren. Als veel mensen iets vinden of doen dan willen wij dat ook en we vinden het dan ook moeilijk om hiervan af te wijken. Een voorbeeld hiervan in de online marketing zijn reviews. Als wij tijdens het oriënteren een product vinden die veel mensen gebruiken dan nemen wij al aan dat het goed is. Anders zou niemand het gebruiken.

 

 

2. Autoriteitdownload-2
Grote internationals gebruiken grote namen in de marketing. Bijvoorbeeld Adidas of Nike, zij gebruiken de beste sporters van de wereld. Deze sporters gebruiken bijvoorbeeld de schoenen van dit merk. Het is natuurlijk logisch om te denken, het moet wel goed zijn anders zouden zij het nooit gebruiken, zij zijn immers de beste.
De perceptie van deze top sporters is dat zij meer kennis wijsheid en macht hebben. De mening van deze top sporters tellen dus erg zwaar mee.

 

 

3. Schaarstebeperkte-voorraad
Dit gaat hand in hand met sociale bewijskracht. Een product is bijna niet meer op voorraad omdat veel mensen die besteld hebben, dan moet het toch wel goed zijn.
Omdat het product bijna niet meer voorraad is moet er snel gehandeld worden. Sommige mensen getriggerd om snel te handelen. Het is nu of nooit!

 

 

 

4. Sympathie
We kopen al gauw iets als we het bedrijf of persoon sympathiek vinden. Bijvoorbeeld de normen en waarden van het bedrijf of persoon staat er gelijk met die van ons zelf. De consument is dan eerder geneigd om het product bij dat bedrijf te kopen. De producten van het bedrijf ondersteunt onze eigen identiteit namelijk.

5. Commitment
Consistentie is een belangrijke methode om bezoekers stap voor stap te verleiden. Als bezoeker zich heeft laten verleiden tot een kleine stap dan willen ze consistent gedrag vertonen. Wie a zegt moet ook b zeggen. Een bezoeker heeft bijvoorbeeld een pagina geliked op Facebook. Dan is hij ook eerder geneigd kom op het volgende verzoek ja te zeggen.

6. Wederkerigheid
Als je iets goed doen voor een bezoeker, dan voelt de bezoeker zich verplicht om iets goeds terug te doen. Website kan ook iets gratis weggeven en vervolgens de bezoeker iets proberen te verkopen. Het kleine beetje helpt om de niet om te zetten in een conversie.

Bronnen (APA):

Marketingfacts. (2016, September 6). De beïnvloedingsstrategiën van Cialdini. Retrieved from http://www.marketingfacts.nl/cookies/?s=%2Ftopic%2Fde-be%25C3%25AFnvloedingsprincipes-van-cialdini

Changingminds. (2016, September 6). Cialdini’s Six Principles of Influence. Retrieved from http://changingminds.org/techniques/general/cialdini/cialdini.htm

Jeremysaid. (2014, July 1). How to Apply Cialdini’s Six Principles of Influence to Your Website. Retrieved from https://www.jeremysaid.com/blog/how-to-apply-cialdinis-six-principles-of-influence-for-cro/

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s