Big data: cijfers liegen niet.

Big data, wat moet een marketeer nou met al deze data. Tegenwoordig heeft iedere afdelingen van een bedrijf te maken met data. Veel afdelingen hebben er niet alleen mee te maken maar zijn ook erg afhankelijk van big data. Belangrijke keuzes moeten gemaakt worden en dat gebeurd aan de hand van big data. De marketing afdeling is hier een voorbeeld van. Data op zich is niks, dit moet eerst geïnterpreteerd worden en omgezet worden naar informatie. Gedrag en patronen kunnen uit deze data worden, zo kunnen data analisten trends spotten, voorspellen en op inspelen.  De hoeveelheden data blijft exponentieel groeien en stopt niet. Volgens Reuters kan dit in 2020 wel oplopen tot 35 Zettabytes. (1 Zettabye = 1,000,000,000,000 GB!)

big-data-ijento

Het belang van big data in marketing en sales blijft groeien. Sales forecasts worden voorspelt op basis van big data en niet meer op gevoel (Coolblue, 2016). Een voorbeeld van big data in praktijk is bijvoorbeeld google analytics. Een webshop zoals bol.com en coolblue.nl verzamelen deze data en zijn ook erg afhankelijk hiervan, ook wel bekend als “datamining” genoemd.

capture

Met deze cijfers kunnen zij aan de slag om de conversie te verhogen. Webshops kunnen bijv. “andere kochten ook” toevoegen aan producten, dit is gemaakt op basis van het verzamelde gedrag van bezoekers. De impact hiervan is groot. Tegenwoordig kunnen marketeers alle volgen op internet. Alle gebruikers hebben wel meerdere social media accounts. Al deze miljoenen gebruikers genereren extreem veel data. Deze data moet verzameld en geïnterpreteerd worden. Dit wordt bij bedrijven onder bedrijfs intelligence gebracht.

Bronnen (APA):

Coolblue. (2016, December 17). VACATURES.. Retrieved from http://www.werkenbijcoolblue.nl/careers

Informs. (2016, December 17). Big data analytics in marketing. Retrieved from https://www.informs.org/ORMS-Today/Public-Articles/October-Volume-40-Number-5/Big-data-analytics-in-marketing

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s